- Málta 2016 -

Máltai hétvégék - 3. levél

A máltai hétvégéink mindig nagyon gyorsan és tartalmasan telnek. Íme, néhány felejthetetlen dolog.
Aug. 27-én, szombaton autóbuszos körutazást tettünk Máltán. Először meglátogattuk a mostai dómot, utána a híres mdinai üvegfúvó műhelyet. Ezután megmásztuk a dingli sziklákat, ami Málta legmagasabb pontja. Marsaxlokkban, a sziget legősibb halásztelepülésén ebédeltünk, a bátrabbak megkóstolták a tradicionális halételt, a grillezett lampukit (magyarul aranydurbics-tudtátok, hogy van ilyen nevű hal??). Ebéd után egy igazi rejtéllyel találkozhattunk: Hagar megalitikus templomaival, amik még Stonehenge-nél is régebbiek, 2000 évvel. A méretük, a felépítésük és a kövek fajtája miatt a legenda úgy tartja, óriások építették Hagar templomait. Ennél jobb magyarázat még nincs J A napot csónakos barlangtúra zárta: megnéztük a Blue Grottót.
Vasárnap Golden Bay-ben „kötöttünk ki”. Több, mint 1 óra buszozás után érkeztünk meg, de már a látvány is megérte: Málta egyetlen természetes homokos tengerpartján a homok valóban aranyszínű.
2016. szeptember 3-án, szombaton egész napos hajókiránduláson voltunk a Máltai-szigetcsoport körül. Sliemából indultunk, ahonnan először Gozoba mentünk. Mikor kikötöttünk, szigetnéző, tető nélküli („hop on-hop off”) buszra szálltunk, és körbeutaztuk a még Máltánál is kisebb szigetet. Megnéztük a parányi fővárost, Victoriát is. A közlekedés a hihetetlenül keskeny utcákon elég rizikós volt, nagyon körül kellett nézni, mert folyamatosan jöttek az autók (ráadásul még mindig tök fura, hogy az úttestre lelépve először mindig jobbra kell nézni). A busz tetejéről csodálhattuk a szép épületeket, illetve fülhallgatón keresztül hallottunk a Máltai -szigetcsoport, benne Gozo földrajzáról, történelméről és építészetéről is. Utolsó megállónk az Azúr Ablak volt, ami Gozo leghíresebb látnivalója.
Ezt követően hajóval mentünk tovább Cominoig. Miután kikötöttünk, átszálltunk egy power boat-ra, ami sokunk eddigi legjobb élménye volt. Először picit félelmetes volt, mert nagyon gyorsan mentünk, repesztettünk a Földközi-tengeren. Mindenki szabadnak érezte magát, ahogyan fújta a szél a hajunkat és közben a csónak hangszóróiból max. hangerővel szólt a zene. Ezzel a speciális motorcsónakkal mentünk barlangtúrára: Comino barlangjait nézhettük meg testközelből, kívülről-belülről. Mindenhol kristálytiszta volt a tengervíz. Egyetlen szóval lehet jellemezni a látványt: unbelievable  („hihetetlen”). A nap fénypontja a Blue Lagoon volt, ahol a kapitánytól kapott egy órányi szabadidőben csobbanhattunk egyet és felfrissülhettünk. Gyorsan eltelt az idő, végül a nagy sietségben volt olyan is, aki otthagyta a napszemüvegét és csak később vette észre, de már késő volt. A mozgalmas és fantasztikus nap után azért jólesett a pihenés.
Másnap reggel elmentünk utoljára fürödni Golden Bay-be.

Megérkeztünk

2016. augusztus 20-án délután 1-kor szálltunk le Málta repülőterén. Izgalmas volt, de egyben borzalmas is. Maga az út csodálatos, a kilátás pedig gyönyörű volt, viszont a leszállásnál bedugult a fülünk.
Mikrobusszal vittek minket a szállásainkra (három helyen lakunk). Mindhárom apartman tágas és tiszta. A szálláson kipakoltunk, utána Emese tanárnőéknél gyülekeztünk és közösen elmentünk boltba, hogy tudjunk vacsorázni.
Ezután a tengerparton ütöttük el a további időt. A víz rettentően sós, de egyben csodálatos is.
 Vasárnap reggel fővárosnézésre indultunk.  Martese, az idegenvezetőnő mesélt Málta és Valletta történelméről. Sok szép és érdekes helyet láttunk.
Másnap viszont már más szemszögből néztük Vallettát: a máltai partnercég, az Easy School of Languages & Easy Job Bridge irodájába mentünk, hogy talákozzunk Ritával, a kapcsolattartóval, aki nagyon kedves volt velünk. A munkahelyével kapcsolatban mindenki kapott térképet és felvilágosítást az önálló közlekedéshez, továbbá a munkahely címét és a mentorunk nevét. Ezt követően elvittek minket a munkahelyekre bemutatni, hiszen másnap már munkába álltunk.
Szerintem mindenki nagyon izgult minden miatt. Kezdetben persze voltak problémáink a közlekedéssel és a tájékozódással is, de mindent megoldottunk. J  Az első munkanapunk után is Emese tanárnőnél gyülekeztünk, és egymás után elmeséltük, kinek milyen volt az első napja.  Vicces sztorik  is kikerekedtek belőle, például, hogy valaki 7 km-t futott, hogy odaérjen időben a munkahelyére, mert a mediterrán sofőr egyszer csak megállt és letessékelte az utasokat, vagy pl: valakik annyira eltévesztették az irányt, hogy a térképről is majdnem lementek (Mi lett volna akkor, ha még térképünk sincs?? J).  Volt olyan is, akinek lapát helyett dobozkába kellett belecseleznie a szemetet a műhelyben, viszont többen voltak olyanok is,  akiknek már az első nap is nagyon bejött gyerekekkel, számítógépekkel vagy ágyúkkal körülvéve.
Azt hiszem, érdekes és mozgalmas három hetünk lesz J

Szarkali Ilona

Mediterrán tanévkezdés

Valószínűleg sok diák szomorkodik amiatt, hogy lassan elfogy a nyár, de ha a szeptember elseje egy mediterrán szigeten köszöntene rájuk, valószínűleg az ősz miatt sem bánkódnának egy ideig.
Ilyen álomszerű tanévkezdés vált valóssággá hat (belügy, informatika, kereskedelem, közlekedés, közgazdaságtan, vasútüzemi) szakmacsoportot képviselő 10 apáczais diák számára, akik 2016. augusztus 20-án Máltára repültek, hogy a Tempus Közalapítvány Erasmus+ 2016-1-HU01-KA102-022603 számú projektje keretében nemzetközi szakmai gyakorlaton és nyelvgyakorlaton vegyenek részt.
A munkahelyek még a szakirányoknál is sokszínűbbek: angol nyelvű motivációs levelükben a diákok azt is megjelölhették, milyen jellegű munkát végeznének szívesen, de persze legalább ilyen fontos szempont volt, hogy angoltudásuk is fejlődhessen - Harkai Henriettáé például egy bio élelmiszerboltban eladóként. Bodnár Barbara Anita Vallettában, a Malta 5D Show-ban marketinges feladatokat és turistakíséretet lát el, Ughy Kitti Santa Venerában, a Little Munchkins nevű oviban dolgozik, Weisz Olivér Málta egyik leghíresebb bortermelő- és forgalmazó cége, a Marsovin adatbázisát kezeli, Kiss Józsi Birkirkarában, John autószerelő műhelyében hasznosíthatja a közlekedési szakmacsoportban tanultakat, az informatika osztályos Brányi Béla egy ideig hardverrel foglalkozik Sliemában, a Venture Trading elektronikai boltban. Lakos Eszter, Tóth Klaudia, Szarkali Ilona és Gulyás Dominik Zsolt szintén megkapta azt az állást, amit szeretett volna.
A 25 835 euróból megvalósuló háromhetes máltai mobilitást 2017 nyarán egy szintén háromhetes németországi követi majd. Minden résztvevőnek sok sikert kívánunk!