Szicília

Összefoglalás (summary)

Az Associazione Art. Cult. “A Rocca” és Eprojectconsult International Department együttműködve a Dombóvári Apáczai Csere János Szakközépiskola és Kollégiummal vállalta a közvetítő partner szerepét a Dombóvári Apáczai Csere János Szakközépiskola és Kollégium öt fiatal tanulója számára a Lifelong Learning Erasmus+ Programme keretein belül. Én, mint kísérő tanár vettem részt a mobilitási programban.
A mobilitási programunk időtartama 2 hét volt, 2014. augusztus 11-től 2014. augusztus 25-ig tartott. tovább az oldalra..

Szakmai gyakorlat Olaszországban

Mindannyian a Dombóvári Apáczai Csere János Szakközépiskola és Kollégium 13. évfolyamos informatikai rendszergazda OKJ-s diákjai vagyunk.
Augusztus 11-én, hétfőn indulunk egy kéthetes szakmai gyakorlatra a Seven Solutions Lab nevű céghez Barcellona Pozzo Di Gotto-ba,  Sziciliába, Olaszországba.
Az Erasmus+ pályázatnak köszönhetően utazhatunk ki, amit iskolánk, a Dombóvári Apáczai Csere János Szakközépiskola és Kollégium nyert. Célunk szakmai tapasztalat szerzése, idegen nyelv gyakorlása élő munkakörnyezetben, más ország kultúrájának megismerése majd a megszerzett tudás alkalmazása és továbbadása itthon.
A csapat kint három kisebb munkacsoportban fog dolgozni, két 2 fős, illetve egy 1 fős csoportbeosztásban. Fő feladatunk lesz a Seven Solutions Lab üzletfelei weboldalainak megújítása és mobil eszközökre történő optimalizálása.
A kiutazást és a gyakorlatot is mindenki izgatottan várja. Az előkészületek már hónapokkal ezelőtt elkezdődtek. Kísérő tanárunktól tudjuk, hogy összetett szervezőmunka előzte meg kiutazásunkat.
Részt vettünk egy informatikai szakmai felkészítésen Botos Miklós tanár úr jóvoltából, egy olasz nyelvi felkészítésen, amit Tigelmann Bettina tanárnő tartott, illetve egy angol informatikai szaknyelvi felkészítésen, amit kísérőtanárunk Fodorné Csepeli Diána tartott a kiutazást megelőző héten. A gyakorlathoz szükséges laptopokat szintén az iskola biztosítja számunkra.
Budavári Richárd

(Képen balról jobbra haladva: Budavári Richárd, Zámbó Bence, Dragovácz Dávid, Balogh Márk, Czuh Milán, a kísérőtanárunk Fodorné Csepeli Diána és a kisfia Csongor.)
  • Új informatikai technológiák megismerése Európában

Szicíliai szakmai gyakorlat - első heti beszámoló

Az iskola kisbuszával mentünk a budapesti Liszt Ferenc repülőtérre 11-én, hétfőn. Mikor megérkeztünk a reptérre, kis várakozás után, becsekkoltunk, átvizsgálták a csomagokat, és minket is. Ezután várakoztunk, amíg nem indult a repülőgép. A gép késett egy jó fél órát.Ez volt az első repülőutunk eléggé izgultunk, de nem volt semmi gond és élveztük a két órás utat.

Amikor megérkeztünk a cataniai repülőtérre, a sofőr már várt ránk egy ’Erasmus+ Hungary’ feliratú lapot tartva a kezében, sajnos egy szót sem beszélt angolul, így beszélgetni nem tudtunk vele, de végül is sikerült megértetni magunkat. A reptérről a szállásra 2 óra volt az út, és körülbelül 130 kilométert tettünk meg Cataniatól Barcellona Pozzo di Gottoba. Út közben még az Etna kitörését is láthattuk, páratlan látványt nyújtott a hegyen végig folyó lávafolyam.
Este 10 órakor megérkeztünk a szállásra, ahol várt ránk Nino Pietrini, az igazgató és Federica Sottile, a projektmenedzser akik körbevezettek a szálláson, ezután kipakolás és kis beszélgetés után el is tettük magunkat másnapra.
Másnap 12-én reggel, bementünk a munkahelyünkre, ami egy pár 10 méterre van a szállásunktól, itt eligazítás, ajándékaink átadása, és ismerkedés után Mihala Ferenc, aki egy szakmai gyakorlatát itt töltő magyar egyetemista, megmutatta a szállás környéki városrészt, a boltokat, és a látványosságokat. A tutorunk Antonio Zumbo munkacsoportokra osztott fel minket, és elmondta mi a feladatunk ebben a 2 hétben. Mindenki más feladatot kapott, volt aki a design részért volt felelős és volt aki a programozás részért. A feladatunk pedig egy weboldal elkészítése volt mobil és tablet felületre, wordpress CMS, Photoshop és Notepad++ segítségével. Az iskolai laptopok gyengesége ellenére a munkát mégis sikerült megoldanunk.
A munkahelyünk
Az elkövetkező napokban, szintén ezt a munkát folytattuk, fejlesztettük, újabb ötletekkel további funkciókat adtunk hozzá. Megtudtuk, hogy az olaszoknál van siesta idő is, ami annyit jelent, hogy nagyjából délután 1 órától délután 4 óráig SENKI sem dolgozik, és minden bolt bezár erre az időre, csak egy-két hely marad nyitva. Így mi is délután fél 3-tól folytattuk munkát. Második nap estefelé a tanárnővel, és családjával, lesétáltunk a tengerpartra, de sajnos későn értünk le és így nem maradhattunk túl sokáig, mert besötétedett.

Egy pár perc fürdés után elmentünk a part melletti étterembe vacsorázni. Harmadik nap elmentünk Milazzoba a Lengyel táncosokkal, fürdeni és vacsorázni. Mikor visszaértünk Barcellonaba Feri vezetésével elsétáltunk a kulturális helyekre, köztük egy szabadtéri színházhoz is, ami a hegy tetején volt. Csütörtökön, ami a negyedik napunk volt itt, Szicíliában, nem nagyon csináltunk semmit, a napunk reggel a munkából, délután pedig pihenésből állt. Páran a fiúkkal elmentünk egy konditerembe ahova Feri vitt el minket. Pénteken nem kellett dolgoznunk, mert az nemzeti ünnepnap volt itt Olaszországban, még pedig Szűz Mária mennybemenetele. Ilyenkor senki sem dolgozik, csak az éttermek, és bárok vannak nyitva. Reggel fél 8-kor elindultunk közösen, a lengyelekkel Taorminába, ami körülbelül másfél órás út lehetett. Megálltunk Savoca-ban először ahol megnéztük a Godfather/Keresztapa című filmmel kapcsolatos múzeumot, és reggeliztünk, és kicsit körbejártuk a várost ami  a hegy oldalán épült. Ezután folytattuk utunkat Taormina felé. Mikor odaértünk, körbejártuk a falut, és megnéztük a görög szabadtéri színház romjait, ezután megebédeltünk, körbejártuk a helyi szuvenír boltokat a Corso Umbertón, majd elindultunk lefele a hegyről a part felé fürdeni. Fürdés után cable carral/felvonóval jöttünk vissza a hegy tetejére, mert a forró hőségben nem szerettünk volna ismét kb. 1000 lépcsőt felfelé mászni. Este indultunk vissza busszal Barcellonaba.
A hatodik nap, szombaton szintén reggel fél 8-kor indultunk, de ezúttal a lengyel csoport nélkül és az Etna volt az uticélunk. Ez az út kicsit hosszabb volt, mert Catania mellé mentünk. Körülbelül fél 11-re értünk oda, először megnéztünk egy barlangot, ahol, ha kitör a vulkán a láva lefolyik a föld alá. Ezt követően felmentünk a hegyre a kisbuszunkkal, és az 1800 m magasan fekvő Sapienza pihenőhelyen megreggeliztünk. Ezután gyalog indultunk tovább még feljebb a hegyre, turista útvonalon. Körülbelül 1 órát túráztunk felfelé a finom szemcsésen porzó hamus úton. Mikor végre felértünk a tetejére, ahonnan már látszott maga a kráter is, készítetünk pár képet, pihentünk kicsit, majd elindultunk vissza. Mikor visszaértünk a buszhoz tovább utaztunk Cataniába. Catania Szicília második legnagyobb városa, a 10. legnagyobb Olaszországban, és ez a legnagyobb olasz város anélkül, hogy egy régió székhelye volna. Itt ebédeztünk és megnéztük a fő látnivalókat, majd azt követően pedig visszaindultunk Barcellonába, hogy kipihenjük a fárasztó, de felejthetetlen túrát.
Eddig a ’Csapat’ jól érzi magát és nagyon örülünk, hogy itt lehetünk.
Írta: Dragovácz Dávid és Zámbó Bence

Szicíliai szakmai gyakorlat - második heti beszámoló

Elérkeztünk a szakmai gyakorlatunk második hetének első napjához, amikor már kezdett alakot ölteni az általunk mobil platformra készített weboldal. Most jött a nehezebbik része a munkánknak, működőképessé kellett tennünk a weboldalt, tesztelnünk kellett és kijavítanunk a kisebb adandó hibákat.
Hétfőn, 18.-án két csoportra osztott minket a tutorunk, Zumbo. Az egyik csoport a legördülő menün dolgozott a másik ezek grafikai stílusát készítette elő. A legördülő menühöz egy sablont szedtünk le, majd Notpad++-ban átírtuk és megdesignoltuk, átlátszóvá tettük. Egész nap ezen dolgoztunk, még sem sikerült befejezni. Délután egy kulturális fesztiválon vettünk részt a Jalari parkban, ami a város körülvevő hegyláncolat egyik kimagasló pontján van. A park rendhagyó, a kastélyt körülövező zöld környezetben helyi művészek faragott szobrai találhatóak. Itt főként folklór zenét játszó művészek előadásait hallgathattuk meg és lengyel barátaink énekes és táncbemutatóját nézhettük meg.
Kedden, 19.-én folytattuk ez előző napi munkát, beépítettük az oldalba a legördülő menüt és feltettük rá a menüpontokat. Beépítettük a Google Map-ot is, ez egész nap eltartott és nagyon nehéz volt, de sikerült, meg is dicsért érte a tutorunk.
Szerdán, 20.-án Ricsi új feladatot kapott a http://www.livebarcellona.com weboldal PHP kódját kellett megértenie és tanulmányoznia. A többiek lecserélték a legördülő menüt, egy kattintásra legördülő menüre, ami megfelelőbb volt az előzőnél és a tutoruknak is jobban tetszett. Következő nap, csütörtökön, elérkeztünk ahhoz a ponthoz a munkában, amikor már feltehettük a munkánkat az internetre, és élesben tesztelhettük. Ebben a szakaszban csatlakozott a munkához maga Antonino is, így sokkal, de sokkal gyorsabban haladtunk. Még ezen a napon tökéletesítettük a térképet, meg kellett oldanunk, hogy mozogni tudjunk a térképen, de ne tudjunk görgetni rajta. Pénteken, 22-én már csak az apróbb simítások voltak vissza, elkezdtük tehát magát, a tartalmat belevinni az oldalba. A tutorunk segítségével megoldottuk, hogy az adatbázisból ki tudjuk venni a wordpress posztokat és meg tudjuk jeleníteni a kis lenyíló fülekben. Ezt nem sikerült elsőre megoldanunk, mert minden egyes posztot megjelenített, ami csak volt, és nekünk csak az kellett, ami egy bizonyos kategórián belül van, szóval alkalmaztunk egy szűrőt, amivel azonnal meg is oldódott a probléma. Szombaton, pár órás strandolás után az estét városnézéssel, sétálgatással, beszélgetéssel töltöttük lengyel barátainkkal. Vasárnap takarítottunk, összepakoltunk és készültünk a hétfői hazaútra.
Az utolsó, irodában töltött napon készült ez a kép. Balról jobbra: (alsó sor) Fodorné Csepeli Diána tanárnő, Federica Sottile, projektkoordinátor, (felül) Mihala Ferenc (magyar gyakornok), Antonino Pietrini, igazgató, Balogh Márk, Czuh Milán, Budavári Richárd, Dragovácz Dávid, Zámbó Bence és a tutorunk, Antonino Zumbó.
Felejthetetlen napokat töltöttünk itt Szicíliában, a tapasztalat és az élmény mindegyünknek csak a javára vált. Sokat fejlődtünk mind szakmai, mind kulturális téren. Másokhoz való alkalmazkodás, munkamorál, együttműködés ismert és ismeretlen emberekkel, csak néhány az itt elsajátított készségek és képességekből, amit 2 hét alatt megtapasztalhattunk. Másoknak is csak ajánlani tudjuk, hogy ha van lehetőségük, vegyenek részt az ehhez hasonló programokban, mint az Erasmus+.